vrijdag 26 september 2014

Haal de herfst in huis





Daar is ie weer, de reuzenberenklauw.
Het blijft ieder jaar een sport om ze te vinden.
Eigenlijk wilde ik ze dit jaar niet in huis halen en
 wilde ik er al helemaal niet over bloggen, omdat we ze al genoeg zien.
Ik besloot ze toch maar te halen,
omdat ik graag een paar hele grote in mijn kruik wilde zetten.
Ze zijn enorm decoratief en die gedroogde horen echt bij de herfst,
dus geen wonder dat we ze allemaal massaal in huis halen.
De liefhebbers dan, want er zijn natuurlijk ook mensen
die dit helemaal niets vinden.
Alleen knippen als ze bruin en dor zijn, niet als ze bloeien.
We weten allemaal dat je dan lelijke brandblaren krijgt.
Als ze helemaal bruin zijn kan het geen kwaad
en kun je ze zonder gevaar afknippen.


Dit is een foto die mijn zoon vorig jaar maakte.
Ik ga dus altijd voor die metershoge.
Op deze foto kon ik er heel goed bij komen.
Waar ik afgelopen week was niet.
Ik moest hoge brandnetels en distels trotseren. 
Ook zag ik niet waar ik liep en dan ben ik altijd bang
dat er opeens een eng beest wegspringt brrrrr!!!
Je moet er wat voor over hebben ;-)

Ik zaagde 2 grote berenklauwen om
(ja zagen, de stengels zijn aan de onderkant enorm dik).
Om honderden zaadjes in de auto te voorkomen,
klopte ik alle zaden eraf.
Zonder zaden zijn ze minstens zo decoratief.

Het waren enorm vertakte berenklauwen.
Dus om ze in de auto te kunnen vervoeren,
moest ik er een aantal afknippen.
Met de bank plat en de stengels bijna tegen mijn nek, ging het net.


Thuis zag ik pas hoe hoog ze waren,
ze kwamen bijna tot het plafond.
Ik heb ze nog een stuk ingekort.

Ik vind het heel mooi staan in de grote olijfkruik.
Zo stoer samen met de kalkverf op de wand, een mooie combi.









De kleine vertakte berenklauwen, die nog in de auto lagen,
heb ik ook een plekje gegeven in ons herfsthuis.


De kruik die naast de haard stond, staat nu hier.
Een prachtig gezicht met de kleinere berenklauwen erin.


En de pot uit de gang, staat nu boven, op het bureau
met de laatst overgebleven berenklauwen.

Ook heb ik afgelopen week nog wat rozenbotteltakken gekocht.
Ook al van die sfeermakers.


Hoe simpel kan het zijn, een tak in een vaas of pot
en je hebt SFEER!!!!
De rest van de takken moet ik nog een plekje geven,
dat komt nog wel.

HERFST IN HUIS!!!!!


Fijn weekend en liefs Monica ;-)

53 opmerkingen:

  1. Ik vind ze prachtig! ZE staan hier in de omgeving ook in grote getalen. Manlief is niet blij als ik er eentje mee zou nemen. Vooral door de blaren die ze geven. Maar nu lees ik bij jou dat ze dat gedroogd niet geven. Nog maar over nadenken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn die van jou super groot zeg . Die zie je hier nooit staan .
    Maar het staat prachtig in jouw kruik .
    Echt genieten jouw foto's ...
    Fijn weekend
    Lieve groet christel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dus gedroogd heb je geen handschoenen nodig? Volgens mij staan er hier in de omgeving veel kleintjes maar je moet ergens beginnen he hahaha
    Ze staan super. Fijn weekend alvast
    grtzz Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk, dit zijn de echte Reuze Berenklauw... Wat een mega grote takken. Prachtig zijn ze en in jouw grote vazen en kruiken komen ze geweldig tot hun recht... Ja, jij hebt echt de herfst al in huis, hoe gezellig is dat....!
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhh....deze zijn wel heel erg hoog, ik kan mij niet herinneren dat ik ze zo groot in de natuur heb aangetroffen. Je inspanningen waren de moeite waard, vervolgens moest je er ook nog wat voor over hebben om ze in de auto te krijgen ;-). Het staat erg mooi hoor, jij hebt je huis zo al aardig herfstproof!

    Ik wens je een heel fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach wat zijn en blijven ze toch prachtig! Ik vind ze ook heel mooi staan in je hoge kruik. Leuk om de lange steel eraan te laten.
    Ik was vorig weekend met mijn dochter op berenklauw jacht (als decoratie voor in mijn winkel). We hadden de auto stampvol hi hi. M'n dochter (14 jaar) schaamde zich dood hi hi.
    ps ik heb weer genoten van je prachtige sfeerplaatjes!
    Fijn weekend. Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Groot, groter, het grootst. Maar zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Wat mooi! Geen wonder dat je er een zaag voor nodig had. Het staat prachtig bij je in huis. Jij hebt er ook de ruimte voor. Maar ook de 'kleinere' hebben een mooi plaatsje gekregen. Ik geniet weer volop van je sfeervolle huis. Volgens mij komen jouw seizoenen er aan...leef je lekker uit, wij genieten mee!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjonge, zo groot heb ik ze nog niet gezien. Maar ze zijn wel heel mooi.
    Leuk ook dat je ze met lange steel in de pot hebt gedaan en niet zo kort af hebt geknipt. Daar staat echt wat!! Heerlijk hè de herfst. Ook mijn favoriete jaargetijde!!
    Fijn weekend alvast gewenst.

    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi...zo groot! Ik kom alleen maar kleintjes tegen:((
    Laat ze maar zien, al heb ik ze vaker voorbij zien komen......alleen al om de mooie foto's die je er van gemaakt hebt!

    Fijn weekend

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zulke joekels heb ik ook in huis. Ik vind de grote het mooist. Ik moest wel lachen hoe jij aan het hakken bent geweest. Zelf moest ik toen ik ze plukte een (kleine) greppel over springen. Bij zitten er nog wat zaden in en die beginnen wat te ruiken. Dus ik moet ze ook maar eens uitkloppen. Het staat mooi in je geweldige potten en je hebt gelijk je hebt meteen de herfstsfeer te pakken.
    Fijn weekend. Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo...wat een joekel...maar dan staat er ook wat.
    Heel decoratief...en lekker Herfstig.
    Fijn Weekend Monica.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige grote exemplaren. Ik moet zeggen dat die van mij ook wel groot waren, maar omdat ik ze in de kruik in het serreraam wilde zetten moesten ze behoorlijk ingekort worden. Ik heb helaas geen goede plaats voor de kruikvaas op de grond, jammer hoor, als ik zo zie hoe mooi dat staat bij jou. Wat heb je toch een heerlijke sfeer in huis. Zeg, dat ene stoeltje is toch niet degene waar eerst de zachtoranje stof op zat, he?
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee zeg Janny ;-) hihi dat stoeltje is nog steeds oranje hoor, ik zal m in een volgende post weer eens een keer fotograferen. Van deze grijze heb ik er twee.

      Verwijderen
  13. Wat een mooie grote bereklauwen! Hier heb ik alleen maar de kleinere variant gezien, en die heb ik overgeslagen dit jaar. Misschien omdat vorig jaar alle grote al geknipt zijn :-)
    Je hebt weer een erg mooi herfsthuis gecreeerd!

    Alvast een heel fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. maak jij me ff gek zeg:) ik zag ze net nog staan achter een hek!!!! en ja dan ga ik al denken zal ik vanmiddag...?????? maar ja het zit op het pk terrein van een supermarkt...druk daar...dus ik durf niet:( ik weet nog een ander plekje, ik ga ze toch daar zagen(!) voor t eerst dit jaar, heb ik al die jaren dus gemist, snik.....ze zijn echt heel gaaf bij jou, mooie sfeer foto,s weer!
    leuke knipfoto, haha allemaal zijn we een beetje maf vlg mij;-)
    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind ze ook zo mooi. Ze staan prachtig in jou mooie kruiken. Mooie plaatjes Monica!
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh inderdaad ze zijn toch wel héél erg mooi ... ik ga toch ook nog eens op zoek .. alleen denk ik dat ik geen pot heb om zo'n grote in te zetten ...
    En jij mag altijd over alles bloggen hoor al is het altijd over hetzelfde ;) zalig om jou posten te lezen ...

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw Monica!!! Wat een prachtige sfeerfoto! Wat staat hij mooi in die schitterende grote vaas! Echt een blikvanger!
    Super sfeer bij jou in huis :)

    Fijn weekend, geniet er maar lekker van!

    Groetjes, Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ze zijn zo mooi. Heb je goed gedaan!!
    Ik heb ze vorig weekend ook geknipt (beter idee is dus zagen..) maar tjee wat vielen ze uit zeg Maar nu ik jouw foto's zie ben ik toch even aan het twijfelen om ze alsnog in huis te halen. Ik vind ze prachtige mooi die schermen van de berenklauw. Dus wie weet komt er straks weer ergens een blogpost opduiken met berenklauwen :-)

    Geniet van dit moois!
    Ik wens je een heel mooi weekend
    Liefs
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Die grote zijn zo mooi.. Zoals je weet had ik ze ook, en die waren nog van vorig jaar. Wilde een tijdje terug met mijn zoon weer naar dat veld gaan, maar toen hoefde het al niet meer. Ze hadden het hele veld geruimd om daar een demonstratie te geven met hakselaars e.d...
    Och ja, volgend jaar weer eens kijken. En er is nog veel meer moois wat in de prachtige herfstsfeer past.

    Fijn weekend
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh, je bent echt voor de hele grote gegaan.
    Staat prachtig. Zelf ben ik meer van de levende bloemen, maar om zo te zien vind ik ze wel mooi. In jouw huis komen ze ook mooi tot hun recht.
    Een heel mooi weekend gewenst!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wowwww prachtig Monica ....!!...staat zo mooi in je huis..!...liefs van mij.......! x!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw, wat een joekels maar wat zijn ze mooi!! Staat prachtig in die mooie kruik. Heerlijk om zo je huis in herfstsfeer te brengen. Dat heeft toch ook wel wat. Gezellig de kaarsen aan, genieten van alles om je heen. Wat willen we nog meer..
    Fijn weekend.

    Liefs Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat heb je toch een waanzinnig mooi huis! Ik heb van het weekend alle oude WLS door zitten bladeren en toen kwam ik je reportage tegen, echt super sfeervol! Die berenklauwen zijn prachtig, als het hier af is ga ik zeker op zoek!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je moet er wel wat voor doen maar dan heb je ook een hele mooie reuzenberenklauw.
    Hij staat geweldig in de grote kruik zo sfeervol plaatje.

    Groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gezellig Monica! Ik zou niet weten waar ik zo`n berenklauw vandaan moet halen, maar als ik er één ergens zie, dan neem ik hem mee. Een leuk stylings-idee en lekker rustig. Bedankt voor je tip.

    Lieve-Groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Haha....je hebt ze gevonden! Geweldig groot zeg!
    Moet ik nu weer een praatgroep oprichten met de naam: de vrouw zonder GROTE berenklauw!! haha.
    Wat ziet dat er weer prachtig uit: het past bij jou allemaal zo mooi bij elkaar!
    Leuke foto trouwens: jij bij die hoge planten, dan zie je pas hoe groot ze eigenlijk zijn.

    Fijn weekend.
    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Jij weet toch wel elke keer de mega-exemplaren te vinden. Rondom dorpje-dorp kom ik tot nu toe alleen de kleintjes tegen. Kan natuurlijk ook zijn dat ik niet goed kijk :)

    Geniet van je weekend, volgens mij komt de herfst er nu toch echt aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtig alweer. Die bruine kruik (onder de spiegel) heb ik ook,staat bij mij buiten op het terras. maar binnen is dat ook wel mooi,je brengt me op een idee!

    Fijn weekend...

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ook al zie je ze vaak, ik blijf ze ontzettend mooi en decoratief vinden!
    Heerlijk hé, je huis herfst klaar maken :-) Ik kan hier zo van genieten al moet ik toegeven dat ons huis niet veel nodig heeft om dit sfeertje te krijgen. We hebben altijd al meer een herfst-winterhuis gehad...een mand hout bij de kachel,enkele vachtjes, kaarsen en extra's plaids en we kunnen weer :-)

    Fijn weekend
    X Els

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mega he?!
    Ze staan wel erg gaaf in je kruiken.
    Rozenbotteltakken zijn hier in het dorp geeneens te koop, ze konden er ook niet aankomen op de veiling, nou ja!
    Horen toch ook bij de herfst he?!
    Vandaag was het een echte herfstdag en dan is het heerlijk om je huis te stylen in die sfeer.
    Bij jou is dat weer goed geslaagd.
    Fijn weekend Monica ;-)
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Staat super stoer....ik heb ze nog van vorig jaar in Nieuwegein gevonden. Je hebt er mooie foto's van gemaakt en zijn je kruiken weer mooi gevuld.
    Fijn weekend...heerlijk weer al die mooie takken in de herfst.
    Groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Heel mooi, ik heb ook een grote in een pot staan...Heel veel sfeer voor bijna of geen geld.

    Fijn weekend!
    Liefs, Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi monica wat een heerlijke post om te lezen weer! Je hebt echt joekels gevonden zeg! Zulke heb ik nog nooit in gezien hier in de buurt! Ze staan weer prachtig bij je in de kruiken!!

    Fijn weekend!
    Liefs danielle
    ( thofhuisje.blogspot.nl )

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Raar als ik via facebook reageert zie ik dat hij me reactie niet plaats ;-( nog een keer proberen .... prachtige foto's van een prachtige sfeer ... berenklauw is een super mooie decoratie hier zie je ze ook volop en ook van die grootte vind ze super alleen ben altijd bang dat me papegaai ervan gaat vreten .... genoten van je super mooie plaatjes geniet lekker met je gezinnetje van je prachtige huis ...fijn weekend .lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Staat heel mooi, ik heb zelf ook een grote berenklauw staan.
    Je hebt een gezellige herfstsfeer in je huis:-) geniet ervan.

    Fijn weekend.

    Liefs, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Prachtig zeg heb ze hier nog niet gezien zo hoog!

    Groetjes Wilianne

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Vlak bij mijn huis staan ze ook ik heb mijn man lief aan gekeken en hij heeft ze voor mij geplukt ze waren behoorlijk groot nu staan ze mooi te wezen in mijn huis ik vind ze bij jou ook prachtig staan gr renate

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dat zijn joekels zeg, ze zijn wel heel decoratief!
    Fijn weekend! Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Héél mooi zo'n grote berenklauw, prachtig in de olijfkruik !
    fijn weekend
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Super Monica, ik ga ook maar eens op berenklauwjacht dit weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat mooi de herfst stillevens binnenhalen in je huis, het zijn van die stoere en monumentale elementen die berenklauwen en prachtig van kleur. Geloof dat ik ook maar op pad moet....
    fijn weekend Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat geniet ik van je sfeer Monica, de warmte die het uitstraalt is zo mooi, vooral nu in de herfst is het binnen aangenaam en als de sfeer goed is dan geniet je dubbel.
    Je huis ademt herfst uit!

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Je hebt wel echt hele mooie exemplaren gevonden hoor, Monica, die heb ik hier nog niet gezien! Ik zie al voor me hoe jij in je auto zat haha, en hoe mensen je aankeken en dachten: wat is die nu aan het doen? ;) Heerlijk seizoen he, de herfst, toch is het hier vandaag echt nog nazomers! Fijne zondag !

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo monica, wat heb je een prachtig huis zeg!!
    Wij 2 nichtjes volgen je al een tijdje stil maar zijn nu ook een blog begonnen en als t goed is volgen we jou nu.. als je t leuk vind kom eens kijken ;-)
    Groetjes Gerline en Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Prachtig inderdaad die berenklauw! Wat een sfeervol idee, alweer! Prachtig om op deze manier het najaar in huis te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Moet je nog behandelen voor je ze binnen haalt
    IVM allergie

    BeantwoordenVerwijderen
  47. So beautiful!! May I repost some of your photos on Instagram?

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Hallo Monica.
    War heb jij een mooi huis geweldig helemaal mijn smaak.
    Nou heb ik een vraag.
    Waar en wanneer pluk je de berenklauw.
    Zou graag willen weten.
    Vrg Wilma Tijssen.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hallo Monica.
    War heb jij een mooi huis geweldig helemaal mijn smaak.
    Nou heb ik een vraag.
    Waar en wanneer pluk je de berenklauw.
    Zou graag willen weten.
    Vrg Wilma Tijssen.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Prachtig ik heb zelf ook een plek gevonden waar enorme staan van wel 4 meter hoog ben er ook blij mee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Unknown waar kan ik de berenklauw vinden?
      Kun je mij dat vertellen, zou ik erg blij mee zijn.
      Vrg Wiltijs.

      Verwijderen